woensdag 1 april 2015

April: voor appels en peren

April alweer, wat vliegt de tijd! Stond er voor maart leuks voor de kleine dames op het programma, dit maal zijn de grote dames aan de beurt: project 11, het shirt voor appels en peren.
Meteen toen het boek uit kwam, viel mijn oog dit leuke shirt en dus ging het meteen op mijn verlanglijstje. Ik heb intussen al veel leuke exemplaren online voorbij zien komen.
Op naailes mijn naaijuf mijn maten op laten meten. Ze keek wel even bedenkelijk bij de maten zo over de schouders heen, dat had ze nog niet meegemaakt, haha. Het tekenen van het patroon ging vrij snel en het shirt zat ook eigenlijk zo in elkaar.
Zoals je op de foto vast wel ziet, liep ik wel tegen een probleempje aan. Ik heb de band moeten verlengen. Het shirt te kort is voor mij met de band zoals beschreven staat in het boek.
afbeelding van sarahssweeties.nl
Op naailes meten we de heupwijdte altijd over het dikste gedeelte van de buik bij mij (nr 3 op de foto hierboven, ipv nr 4), omdat de omvang bij mijn buik groter is dan bij mijn heupen. Wat er dan gebeurt met dit patroon is dat de band over het dikste gedeelte van mijn buik loopt, en daar draag ik mijn shirts niet.  Omdat ik het shirt paste nadat het lijfje in elkaar zat, zag ik dit gebeuren. Ik heb de band verlengd naar 10cm afgewerkte breedte (had nog niet genoeg punta di roma daarvoor), waardoor ik 'm toch kan dragen.
Ik wil nog een nieuwe versie maken met de voorlengte gemeten tot en met 4 op de foto, maar met de heupwijdte op nr 3 (buikwijdte). Ook wil ik het achterpand wat verlagen en de wigjes bovenin wat versmallen middenvoor en -achter. Dat gaat me niet meer lukken voor 1 april, maar we hebben tijd genoeg toch nog om leuks te maken uit dit boek? Misschien dat ik ook nog wat tijd kan vinden voor de traktatiezakjes die deze maand op de agenda staan.

Ben erg benieuwd naar jullie shirts!


3 opmerkingen:

  1. ik heb hem ook iets moeten aanpassen in lengte en taille/buik omvang. maar een heerlijk patroon! snel klaar, netjes te naaien en zit heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een berichtje achterlaat!